MATKAT

Yhden yön telttaretki lähellä pääkaupunkiseutua – kohteena Lopen Iso-Melkutin

Iso-Melkutin on järvi Lopen Räyskälässä. Se vetää puoleensa kirkkaalla vedellä, helppokulkuisella ympäröivällä maastolla ja sopivalla etäisyydellä pääkaupunkiseudulta. Tämä oli kolmas kerta, kun olin perheeni kanssa patikoimassa Iso-Melkuttimen ympäristössä.

Viime kesänä olimme perheen kanssa ensimmäistä kertaa telttailemassa järven rannalla. Tuolloin ajoimme auton Iso-Melkutin-järven länsipäässä olevalle parkkipaikalle ja siirryimme kävellen lyhyen matkan leiripaikalle. Tämä on hyvä vaihtoehto, jos mukana on pieniä lapsia, tai kantamista on paljon.

Viime viikonloppuna päätimme leiriytyä samalle niemelle kuin viime kesän reissulla. Järven länsipään niemellä on laavu, puuvajassa puita ja puucee kaikkien käytössä. Niemen päästä pääsee myös mukavasti uimaan kirkkaaseen veteen. Ranta tosin syvenee nopeasti, joten pienille lapsille on turvallisempi järven itäpään ranta.

rinkka retkeilyyn
Rinkassa kulkee helposti painavampikin tavara.

Matkassa oli mukana mieheni sekä 9- ja 11-vuotiaat poikamme. Vanhin lapsistamme jäi kavereidensa kanssa kaupunkiin. Minulla ja miehelläni oli selässämme rinkat – pojilla pienemmät reput. Jätimme auton Iso-Melkuttimen länsipäähän, josta kävelimme kantamustemme kanssa noin kolmen kilometrin matkan. Järven kiertävä reitti on reilu seitsemän kilometriä pitkä.

Meillä oli kaksi telttaa sekä kaikille makuualustat ja makuupussit. Ne veivät jo paljon tilaa rinkoista. Yhden yön retkelle ei tarvinnut paljon vaatteita. Varsinkin, kun oli todella lämmintä – lähes hellettä. Uimapuvut piti totta kai olla mukana ja aurinkorasvaa.

Telttojen lisäksi vesi ja ruoka veivät tilaa ja toivat painoa rinkkoihin. Vettä meillä oli  kolme litraa, minkä lisäksi kannoimme mukanamme kaksi tölkkiä olutta sekä lapsille limut ja pillimehut. Kahviin, puuroon ja muuhun ruoanlaittoon käytimme järvivettä, jonka lämmitimme Trangialla.

teltta retkeily
Sininen teltta on edullinen marketista ostettu teltta. Vihreä teltta on tarkoitettu retkeilykäyttöön ja siinä on sisäteltta ja vettä pitävä ulkoteltta.

Päivälliseksi olimme varanneet sea food -pakasteen ja nuudeleita (jäinen kalapakaste piti juomat ja ruoat viileinä siihen asti, että pääsimme syömään), iltapalaksi makkaraa ja aamupalaksi puuroa. Lisäksi meillä oli mukana suklaapatukoita, pähkinöitä ja keksejä. Kahvia teimme pikakahvista. Ruokaa oli juuri sopivasti yhden yön retkelle.

Illalla kävin heittämässä talviturkin järveen. Ilta oli niin lämmin, että uinnin jälkeen ei ollut yhtään kylmä, vaikka järvivesi oli vielä viileää ja hiukset jäivät märiksi. Saimme teltoillemme hyvän paikan lähellä rantaa, johon ilta-aurinko paistoi kauniisti.

bergans of norway
Meillä oli telttojen edessä ”oma” ranta, johon ilta-aurinko paistoi pitkään.

Niemellä oli muitakin telttailijoita. Jos haluaa olla täysin rauhassa, kannattaa jäädä muualle järven kiertävän reitin varrelle. Tällöin ei tosin ole käytössä puuceetä tai nuotiopaikkaa. Nuotiota tai avotulta ei saa sytyttää metsäpalovaroituksen aikana (jollainen tällä hetkellä kesäkuussa on voimassa) muualla kuin niille tarkoitetuissa tulisijoissa. Huomaa, että myös kertakäyttögrilli on avotuli (lähde: pelastustoimi.fi).

Vaikka paikalla olisi muitakin ihmisiä, se ei tarkoita, että pitäisi ryhtyä erityisen sosiaaliseksi. Varsinkin vanhempi ikäpolvi tervehtii ahkerasti muita metsässä liikkujia, mutta nuoremmille se ei näytä olevan kovin luontevaa. Telttojemme suuaukot olivat pois päin muista ja niistä näkyi vain puita ja järveä. Siellä sai olla rauhassa.

bergans of norway
Vaatteet Bergans of Norway. Saatu Polhem PR Finland.

Vetäydyimme telttoihimme kymmenen-yhdentoista välissä illalla. Nuotiopaikalta kuului vielä puheensorinaa ja jossain lähellä koira haukahteli. Nukuin samassa teltassa vanhemman poikani kanssa. Kulutimme molemmat aikaamme lukemalla kirjaa. Sain luettua ensimmäisen osan loppuun ”viisiosaisesta trilogiasta” Linnunrata.

linnunradan kasikirja liftareille
Naapurini kehotuksesta aloin lukea klassikkoteosta ”Linnunradan käsikirja liftareille”.

Nukahdin hyvin, mutta aamuyöstä heräsin siihen, että oli kylmä. Ei kovin mukavaa, sillä jäljellä oli enää takki, jonka voisin lisätä päälleni. Yöpaidan päälle olin jo pukenut college-asun. Kun katsoin kelloa, se näytti vasta vähän vajaata neljää aamuyöllä. Tieto siitä, että kylmin hetki koittaa vasta joskus aamuviideltä, ei suorastaan lämmittänyt.

Aikani hytistyäni nousin käymään vessassa. Kun palasin teltalle, puin takin päälleni ja laitoin korvatulpat korviin (linnut maalla, ilmassa ja vedessä pitivät kovaa ääntä). Nukahdin pian uudestaan ja aamulla heräsin kahdeksan jälkeen. Aurinko paistoi jo telttakankaan läpi ja lämmitti telttaa. Tuli kiire riisua takki pois päältä.

isomelkutin loppi rayskala
Tätä maisemaa katsellen join kaikessa rauhassa aamukahvini. Rantaan oli kerääntynyt männyn siitepölyä, mutta muuten vesi oli niin kirkasta, että pohja näkyi hyvin.

Tepastelin yöpaidassa paljain varpain aurinkoisessa aamussa. Mietin, miten mahtavaa on, että sain ihan ilmaiseksi yöpyä näin kauniilla paikalla. Laitoimme aamupalaa teltan edustalla. Kävin laittamassa vaatteet päälleni ja menin nautiskelemaan toisen kupillisen kahvia kaikessa rauhassa niemen toiselle puolelle, johon aamuaurinko porotti kuumasti.

Pitkään ja hartaasti nautitun aamukahvin jälkeen pelailin lasten kanssa Unoa ja Yatzya. Koska meillä ei ollut aamupalan lisäksi enää muuta ruokaa jäljellä, piti alkaa kerätä telttoja pois ja pakata tavaroita. Siinä menikin jonkin aikaa, kun piti tyhjentää ilmatäytteiset makuualustat ja kerätä telttakepit.

samoojan silta melkuttimet loppi
Samoojan silta kulkee yli ojan, joka yhdistää Iso-Melkutin ja Vähä-Melkutin-järvet.

Toinen retkipäivä jatkui järven kierrolla. Meillä oli jäljellä noin neljä kilometriä patikointia järven ympäri kiertävällä reitillä. Maasto on kuivaa kangasmetsää, jossa on helppo kävellä. Korkeuseroja on jonkin verran.

Iso-Melkutin-järven kiertävä reitti on merkitty sinisin merkein. Kerran lähdimme vahingossa kävelemään kohti kapeaa niemennokkaa, mistä kertyi lisämatkaa. Muutoin eksymisen vaaraa ei ole, kun pitää järven koko ajan samalla puolella.

isomelkutin patikointi
Iso-Melkutin järven kiertävä reitti on noin 7 kilometriä pitkä. Se on merkitty selvästi sinisin merkein.

Etäisyydet eivät ole pitkiä, mutta painava rinkka selässä jo muutama kilometri alkaa tuntua. Minulla ei ollut mukana urheilukelloa, joten en tiedä, miten pitkän matkan tarkalleen ottaen kävelimme. Harhailujenkin jälkeen maksimissaan viisi kilometriä. Lopuksi kävimme vielä uimassa Iso-Melkuttimen länsipään uimapaikassa.

Jos reitin kiertää ilman mitään kantamuksia, on se sopiva kohde päiväretkelle. Avotulen tekemiseen liittyvien rajoitusten lisäksi retkeilijän kannattaa muistaa, että kaikki roskat on vietävä mukanaan pois, eikä esimerkiksi koiria saa pitää vapaana. Koska sähköä ei ole, kannattaa pitää mukana varavirtaa, jos haluaa olla puhelimitse tavoitettavissa.

rinkka patikointi
90-luvulla ostettu rinkkani palvelee edelleen erittäin hyvin.

Luonnossa aikaa viettäessä pitää varautua siihen, että hyttynen pistää (tapahtui), lintu kakkaa paidalle (tapahtui) tai hiiri tulee kurkkaamaan kolostaan, kun istuu aamupalalla (tapahtui). Telttaillessa ei ole samoja mukavuuksia kuin kotona, mutta ei sovi ajatella, mitä metsästä puuttuu. Luonto on täynnä kaikkea muuta mielenkiintoista. Jo yhdessä yössä voi kerätä mukavia muistoja.

kartta
Kartta: Maanmittauslaitos
iso melkutin loppi kartta
suopursu kukka
Iso-Melkutin-järven ympäristössä kasvaa runsaasti suopursuja.

Täältä voit lukea viime kesän retkestämme Iso-Melkuttimelle: Yö teltassa

Lisää tietoa kohteesta löytyy täältä: luontoon.fi